Czy zdrowe odżywianie jest warte zachodu?

woman-eating-a-healthy-dietKażdy z nas świetnie sobie zdaje sprawę, z jak dużą liczbą wyrzeczeń wiąże się przerzucenie na zdrowy model odżywiania. Trzeba często rezygnować z przyjemności, do których do tej pory było się przyzwyczajonym – ze słodyczy, fast-foodów czy jedzenia z puszki. Nasuwa się zatem podstawowe pytanie – czy naprawdę warto przestawić się na zdrowe odżywianie i w tak diametralny sposób zmienić swój sposób odżywiania się? Zastanówmy się.

Większość z nas myśli sobie, że zdrowe jedzenie wcale nie jest dobre. Warzywa w stanie surowym, których zdjęcia można zobaczyć w Internecie rzeczywiście nie muszą dla każdego wyglądać bardzo zachęcająco. Mimo wszystko wprawni kucharze są w stanie zrobić bardzo wiele z tego typu produktów, często osiągając efekt niemożliwy do zdobycia nawet z przepełnionymi chemią produktami.

Nie tylko o sposób podania chodzi, ale też o mentalność. Warto zrozumieć, że zdrowe jedzenie też może być przepyszne. A często jest o wiele lepsze pod względem smaku niż jego niezdrowe alternatywy.

Reklamy

Jabłka – dlaczego warto jeść ich jak najwięcej?

Już po samym tytule artykułu można się domyślić, iż będzie on opisywał pozytywne strony jedzenia jabłek. To prawda, to właśnie na tych owocach powinniśmy się dziś skupić. Nie dość bowiem, że są one bardzo tanie i ogólnodostępne (ba, przecież jabłoń można mieć nawet we własnym ogrodzie!) to w znakomity sposób wpływają na nasz organizm. Jak dokładnie to robią?

Jabłka są przede wszystkim wspaniałym źródłem antyoksydantów, które pomagają w walce z bardzo wieloma chorobami. Zostało udowodnione naukowo, iż owoce te są w stanie przedłużyć okres życia. Dodatkowo jabłka w dużym stopniu likwidują ryzyko nabawienia się chorób serca (od 13 do 22% mniejsze ryzyko!).’

apple-half-plate

Jeżeli to nie okazuje się dla nas wystarczające do przekonania się do jabłek, warto zwrócić uwagę na ich niską kaloryczność oraz fakt, że są słodziutkie. Można nimi zatem zastąpić codzienne przekąski, słodycze i inne. Jak się mówi w Ameryce, „An apple a day keeps the doctor away” („Jabłko każdego dnia trzyma lekarza z daleka”).

Te kilka wspomnianych powyżej zalet jabłek to tylko jedne z nielicznych. Pektyna zawarta w jabłkach pozwala zredukować poziom cholesterolu, jedzenie jabłek zbawiennie wpływa na skórę, a sam owoc zawiera w sobie mnóstwo witamin, w szczególności C i A. Dodatkowo jabłko zawiera jedynie 50 – 80 kalorii i nie ma żadnego tłuszczu. Czy to nie powinno wystarczyć, bo codziennie decydować się na chociażby jedno jabłko?

Jak przyspieszyć własny metabolizm?

photolibrary_rf_photo_of_woman_lifting_weightsKażdy doskonale zdaje sobie sprawę, iż decydujący wpływ na naszą wagę ma metabolizm. Gdy ten jest wolny, wolne jest też spalanie kalorii – w związku z tym dana osoba jest grubsza. Jeżeli natomiast metabolizm jest na odpowiednim poziomie, nie mamy problemów z utrzymywaniem naszej docelowej wagi. W jaki zatem sposób usprawnić pracę naszego ciała i polepszyć nasz metabolizm?

Sposobów jest kilka, a najlepszym jest budowanie masy mięśniowej. Faktem jest, iż każdy z naszych mięśni spala kilka kalorii każdego dnia, zatem im więcej mamy ich, tym szybciej schudniemy i uzyskamy optymalną dla naszego ciała wagę (a jednocześnie ją zachowamy przez długi okres czasu).

Kluczowym elementem polepszania prac metabolizmu są ćwiczenia. Zaplanujmy nasz dzień w taki sposób, by znaleźć w nim miejsce na przynajmniej kilkadziesiąt minut intensywnego treningu. Wpłynie to nie tylko na nasz metabolizm, ale i ogólne zdrowie naszego organizmu.

By polepszyć nasz metabolizm pijmy również dużo wody. Ta pozwala oczyścić organizm z toksyn. Jeżeli nasz organizm jest odpowiednio nawodniony, pracuje o wiele wydajniej, a spalanie kalorii jest znacznie bardziej efektywne.