Kiedy i jak często powinniśmy jeść?

eating-timeLudzie ustalając własną dietę zwykle przykładają większą wagę do tego, co mają w niej jeść, a nie kiedy i jak często to robić. Jest to zazwyczaj ich błąd, gdyż – jak wykazały wszelkie badania – regularność spożywania posiłku ma jeszcze większe znaczenie przy dbaniu o zachowanie odpowiedniej wagi. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta – organizm musi mieć swoistą rutynę, by wiedzieć, kiedy i czego może się spodziewać. Wtedy zwiększa się efektywność trawienia, a my sami czujemy się znacznie lepiej.

Co ile zatem powinniśmy jeść? Specjaliści polecają, by spożywać nowe rzeczy co 3-4 godziny. Nie powinniśmy z kolei „przegładzać” swojego organizmu, nie dostarczając mu jedzenie przez sześć i więcej godzin (wtedy może to odbić się na naszym zdrowiu). Powiecie zapewne, że idąc spać nie dostarczamy organizmowi pożywienia przez dłuższy okres czasu. To prawda, jednak wtedy ciało ludzkie pracuje w zupełnie inny sposób. Wystarczy zatem, gdy dostarczymy mu składników odżywczych na 3-4 godziny przed położeniem się spać, a trawienie odpowiednio rozłoży się w czasie.

Jak powinny wyglądać nasze posiłki? Na śniadanie powinniśmy jeść przede wszystkim pokarmy bogate w różnego rodzaju wartości energetyczne. Pieczywo i płatki owsiane są jak najbardziej polecane. Nasze przekąski między głównymi posiłkami składać się powinny z warzyw, soków, lub też chociażby orzechów – najlepiej jest jednak wstrzymać się od cukru.

Obiad powinien być spożywany do 15 godziny – tutaj możemy sobie pozwolić na coś cięższego. Mięso, ryby i inne produkty w otoczeniu zdrowych sałatek i surówek z pewnością okażą się tutaj najlepszym wyborem. Jeżeli chodzi o podwieczorek to ten powinien być tak lekki, jak to tylko możliwe – jedno jabłko, inny owoc lub jogurt to dobry wybór. Podobnie zresztą sprawa ma się, jeżeli chodzi o kolację. Ta nie powinna obciążać naszego układu pokarmowego. Jogurt czy serek to zalecane produkty.

Reklamy

Śniadanie jako najważniejszy posiłek dnia

W telewizji i innych mediach ciągle mówi się o tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. W związku z powtarzalnością tej wiadomości ludzie zaczęli ją bagatelizować myśląc, iż wcale nie przekazuje nic wartościowego. Tymczasem jest zupełnie inaczej – śniadanie rzeczywiście jest posiłkiem, o który powinniśmy zadbać.

woman-eating-breakfast2-1

Nasz pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien zostać spożyty albo zaraz po przebudzeniu, albo maksymalnie do dwóch godzin po nim. Jedząc pożywne i zdrowe śniadanie powinniśmy dostarczyć naszemu organizmowi jak największej ilości energii, która starczy mu na cały dzień (lub przynajmniej do obiadu). Niejedzenie śniadań może prowadzić do wielu konsekwencji. Człowiek, który tego nie zrobi może okazać się później wyraźnie poddenerwowany, rozdrażniony. Prowadzić to może do braku koncentracji, który może przekładać się zarówno na życie osobiste, jak i to zawodowe.

Jedząc pożywne śniadania z kolei jesteśmy w stanie w znaczącym stopniu wspomóc nasz organizm. Zwiększymy jego odporność, a jednocześnie poprawimy naszą sylwetkę.